Publiczne Kampanie Edukacyjne to jeden z ważnych obowiązków wprowadzających opakowania lub produkty, którego nie można pominąć przy prowadzeniu działalności.
Z tego artykułu dowiesz się m.in.:
- czym są publiczne kampanie edukacyjne,
- czy każdy przedsiębiorca musi prowadzić PKE,
- jak prowadzić publiczne kampanie edukacyjne.
Czym są Publiczne Kampanie Edukacyjne
Publiczne Kampanie Edukacyjne to działania, które mają na celu podnoszenie świadomości ekologicznej w społeczeństwie. Głównym celem PKE jest edukowanie w zakresie prawidłowego postępowania z odpadami opakowaniowymi.
Czy każdy przedsiębiorca musi prowadzić PKE
Obowiązek prowadzenia Publicznych Kampanii Edukacyjnych wynika z ustawy z 13 czerwca 2013 r. o gospodarce opakowaniami i odpadami opakowaniowymi. Przedsiębiorca, który wprowadza do obrotu opakowania lub produkty lub baterie i akumulatory, musi wywiązać się z nałożonego obowiązku i prowadzić publiczne kampanie edukacyjne.
Z prowadzenia Publicznych Kampanii Edukacyjnych wyłączeni są przedsiębiorcy:
- dla których bieżący rok jest rokiem tzw. pierwszego wprowadzenia opakowań lub produktów do obrotu, lub
- którzy w poprzednim roku kalendarzowym wprowadzili do obrotu opakowania o masie nieprzekraczającej 1 Mg, pod warunkiem złożenia w nieprzekraczalnym terminie do 15 marca bieżącego roku kalendarzowego wniosku o pomoc de minimis.
Jak prowadzić Publiczne Kampanie Edukacyjne
Ustawodawca pozwala przedsiębiorcy na wybór metody i sposobu prowadzenia działań w ramach PKE. Warunkiem jest jednak skuteczne i rzetelne rozliczenie prowadzonych działań, niezależnie od zastosowanego podejścia.
1. Samodzielne prowadzenie PKE
Możesz samodzielnie prowadzić działania w ramach PKE – przygotowywać materiały drukowane (ulotki, broszury, billboardy), prowadzić prezentacje (także online!) czy nawet organizować wydarzenia dla lokalnych społeczności, za pośrednictwem których będziesz edukować w zakresie prawidłowego segregowania odpadów i opakowań.
Ważne, aby na tego typu działania przeznaczyć co najmniej 2% wartości netto opakowań, które wprowadziłeś do obrotu w poprzednim roku kalendarzowym.
2. Opłacenie PKE na konto UM
Jeśli z jakiegoś powodu nie możesz samodzielnie prowadzić opisanych wyżej działań, masz możliwość wniesienia opłaty na konto bankowe Urzędu Marszałkowskiego pod który podlegasz. Opłatę za Publiczne Kampanie Edukacyjne wnosisz w wysokości 2% netto wartości opakowań wprowadzonych do obrotu w poprzednim roku kalendarzowym.
3. Przekazanie obowiązku organizacji odzysku
Decydując się na współpracę z organizacją odzysku opakowań powinieneś rozważyć przekazanie również pozostałych obowiązków wprowadzającego. Dzięki temu w ramach jednej umowy, organizacja przejmie od Ciebie również zapewnienie ustawowych poziomów recyklingu i odzysku opakowań oraz złoży w Twoim imieniu roczne sprawozdanie.
Od czego zacząć
Nie trać czasu na samodzielnie prowadzenie Publicznych Kampanii Edukacyjnych i wyliczanie warotści opakowań. Podpisz umowę z Organizacją Odzysku Opakowań TOM-DOLEKO-EKOLA i przekaż nam realizację swoich obowiązków wprowadzającego. Oblicz wartość umowy – uruchom kalkulator>>