
Od 1 stycznia 2020 r. rejestracja w BDO i uzyskanie numeru to operacje realizowane w całości elektronicznie. Nie ma już konieczności wypełniania i drukowania papierowych wniosków – wszystko odbywa się online. Z tego artykułu dowiesz się m.in.:
- Co jest potrzebne do rejestracji w BDO
- Jak zarejestrować sie w BDO
- Ile czasu czeka się na nadanie numeru BDO
- Co po tym, jak uzyskasz już numer BDO.
Rejestracja w BDO – czego potrzebuję
Rejestracja w BDO wymaga od Ciebie:
- Dostępu do Twojego Profilu Zaufanego powiązanego z prowadzoną działalnością,
- Potwierdzenia wniesienia opłaty rejestrowej (piszemy o niej niżej),
- Dobrej przeglądarki internetowej (np. Google Chrome lub Microsoft Edge),
- Ok. 30 minut czasu.
Jak zarejestrować się w BDO
1. Przejdź na stronę Logowania do rejestru BDO i zaloguj się korzystając z Proflu Zaufanego lub usługi e-dowód.

2. Po wprowadzeniu loginu i hasła, system przekieruje Cię do Twojego konta w Rejestrze. Na razie nie ma tam informacji o Twojej firmie, a większość opcji będzie niedostępna.
Z menu po lewej stronie wybierz zakładkę Wnioski -> Nowy wniosek rejestacyjny.
3. System zapyta, czy na pewno chcesz utworzyć nowy wniosek rejestracyjny BDO. Odpowiedz twierdząco na pytanie i przejdź dalej.

4. W kolejnym kroku musisz podać dane firmy oraz wskazać dane kontaktowe (e-mail, telefon), na które Urząd może przekazywać informacje dot. Twojego wniosku rejestracyjnego w BDO.
5. Po zapisaniu wprowadzonych danych, system utworzy domyślne miejsce prowadzenia działalności (siedziby Twojej firmy). Z tego ekranu przejdziesz teraz do najważniejszej części wniosku rejestracyjnego BDO – wskazania siebie jako wprowadzającego produkty lub opakowania. Kliknij przycisk Opcje -> Tabele.

6. Na kolejnym odszukaj i wypełnij pola zgodnie ze specyfiką prowadzonej przez Ciebie działalności. Przykładowo: dla wprowadzających produkty w opakowaniach będzie to Dział VI, Tabela 4.
7. Tuż przed wysyłką wniosku rejestracyjnego musisz zaakceptować oświadczenie oraz załączyć skan przelewu opłaty rejestrowej BDO. Niektórzy przedsiębiorcy do wniosku muszą dołączyć również:
- kopię umowy z organizacją odzysku sprzętu elektrycznego i elektronicznego oraz kopie dokumentu potwierdzającego wniesienie zabezpieczenia finansowego – jeśli jesteś podmiotem wprowadzającym sprzęt lub autoryzowanym przedstawicielem, wprowadzasz sprzęt B2B i obowiązek realizujesz samodzielnie lub jeśli wygasła dotychczasowa umowa z organizacją odzysku (art. 27 i 28 ustawy o ZSEIE);
- kopię umowy z producentami sprzętu elektrycznego i elektronicznego – jeśli jesteś autoryzowanym przedstawicielem;
- informację potwierdzającą dobrowolny udział w systemie ekozarządzania i audytu – jeśli jesteś podmiotem wprowadzającym baterie lub akumulatory;
- umowę zawartą z przedsiębiorcami prowadzącymi stacje demontażu – jeśli jesteś podmiotem wprowadzającym pojazdy; umowę jeśli została zawarta w formie elektronicznej lub kopię/skan, jeśli zawarta w formie papierowej.
Ile czeka się na nadanie numeru BDO
Urząd Marszałkowski ma 30 dni na nadanie Twojej firmie numeru BDO. Czas ten może oczywiście ulec skróceniu (lub wydłużeniu), a głównym czynnikiem jest liczba zgłoszeń i wniosków, które Urząd, pod który podlegasz, ma obecnie do rozpatrzenia.
Informację o nadaniu numeru BDO otrzymasz elektronicznie, tzn.:
- na adres e-mail powiązany z Twoim Profilem Zaufanym, oraz
- w sekcji Wiadomości, w panelu BDO.

Mam już numer BDO – co dalej
Jeśli otrzymałeś już numer BDO pamiętaj, aby teraz realizować obowiązki wynikające z wpisu do rejestru. Szczegółowe informacje o tym, jakie to obowiązki, jak je realizować i co grozi za brak ich realizacji opisaliśmy w artykule, w którym przedstawiamy podstawowe informacje o rejestrze BDO.