1. Start
  2. Dla wprowadzającego
  3. O czym musisz pamiętać sprzedając w internecie?

O czym musisz pamiętać sprzedając w internecie?

Czas czytania: 4 min.
Obowiązki przedsiębiorcy sprzedającego w internecie
Opakowania w e-commerce, źr. Pixabay

Sprzedajesz w internecie? A może planujesz rozpocząć sprzedaż? Decydując się na tego typu działalność, już na starcie masz sporo rzeczy, o które musisz zadbać: wybór oprogramowania sklepu, rejestrację domeny i certyfikatu SSL, przygotowanie działań marketingowych oraz, co ważne, uruchomienie sprzedaży w dodatkowych kanałach (portale aukcyjne, marketplace, social media itd.).

Jeśli sprzedajesz produkty, które następnie pakujesz i wysyłasz (lub robi to na Twoje zlecenie hurtownia/dystrubutor), masz dodatkowe obowiązki związane z rozliczeniem wprowadzanych do obrotu opakowań. Nadal wiele sklepów internetowych nie realizuję obowiązku rozliczenia opakowań a to, w przypadku kontroli, może skutkować nałożeniem wysokich kar na przedsiębiorcę.

Z tego artykułu dowiesz się jakie obowiązki związane z rozliczeniem wprowadzonych opakowań musi realizować KAŻDY sklep internetowy. Dowiesz się m.in.:

Czy sklep internetowy musi posiadać numer BDO?

Tak, każdy sklep internetowy musi posiadać numer BDO. Nieważne, czy wysyłasz kilka, kilkanaście czy kilkaset paczek w miesiącu – każda przesyłka z zamówionym przez klienta towarem w Twoim sklepie powoduje, że jesteś wprowadzającym produkty w opakowaniach.

Nie ma tu również znaczenia kanał, z którego korzystasz – możesz sprzedawać we własnym sklepie, na platformie marketplace, na portalu aukcyjnym, czy przez social media. W każdym przypadku wysyłasz do klienta towar, czyli wprowadzasz do obrotu opakowanie, czyli musisz zarejestrować się w BDO i uzyskać swój indywidualny numer rejestrowy.

Numer rejestrowy musisz uzyskać jeszcze zanim wyślesz pierwszą paczkę do klienta. Samo uzyskanie numeru nie jest specjalnie skomplikowane – potrzebujesz jedynie profilu zaufanego i ok. 15 minut na złożenie wniosku.

Nie wiesz, czy poradzisz sobie samodzielnie z rejestracją BDO? Zobacz nasz specjalnie przygotowany artykuł, w którmy opisujemy jak samodzielnie zarejestrować się w BDO.

Pamiętaj! Musisz podawać numer BDO na dokumentach sprzedażowych: paragonach, fakturach oraz na każdej umowie handlowej, którą zawierasz. W przypadku kontroli za brak numeru BDO na dokumentach możesz otrzymać karę w wysokości od 5 000 zł!

Jakie obowiązki opakowaniowe musi realizować sklep internetowy?

Jesteś wprowadzającym opakowania lub produkty w opakowaniach, dlatego musisz realizować obowiązki, które nakłada na Ciebie ustawa. Te obowiązki to m.in.:

  • zapewnienie ustawowego poziomu recyklingu opakowań, które wprowadzasz,
  • wniesienie rocznej opłaty produktowej, za wprowadzone opakowania,
  • opłacenie działań w ramach Publicznych Kampanii Edukacyjnych,
  • złożenie rocznego sprawozdania do Urzędu Marszałkowskiego za wprowadzone opakowania.

Chcesz dowiedzieć się więcej o obowiązkach? Zapoznaj się z artykułem, w którym szczegółowo opisaliśmy obowiązki wprowadzającego produkty w opakowaniach lub opakowania.

Realizacja obowiązków wprowadzającego może być bardzo kosztowna, jeśli zdecydujesz się realizować je samodzielnie. Nie chcesz przepłacać? Zjedź na dół artykułu i zobacz, jak skutecznie realizować ustawowe obowiązki wprowadzającego.

Jakie opakowania rozlicza sklep internetowy?

Musisz wiedzieć, że za opakowanie uznawany jest każdy wyrób wykonany
z dowolnego materiału i przeznaczony do przechowywania, ochrony, przewozu, dostarczania lub prezentacji produktów.

Ważny jest także moment wprowadzenia opakowania – rozliczasz opakowania jako sprzedawca internetowy, jeżeli to Ty danemu opakowaniu nadajesz charakter opakowania po raz pierwszy. Czyli: kiedy to Ty pierwszy raz używasz danego wyrobu jako opakowania.

Dowiedz się więcej o opakowaniach – zapoznaj się z naszym artykułem, w którym tłumaczymy, czym jest opakowanie i jakie rodzaje opakowań rozróżniamy.

Najpopularniejsze opakowania wykorzystywane w sklepach internetowych to opakowania z papieru oraz tworzyw sztucznych, np.:

  • kartony – o różnych rozmiarach i grubościach,
  • foliopaki kurierskie,
  • koprety bąbelkowe,
  • folia stretch,
  • folia bąbelkowa,
  • taśma klejąca,
  • kangurki na etykiety.

Pamiętaj! Etykieta adresowa naklejana na przesyłkę jest opakowaniem! W zależności, czy korzystasz z nadrukowanych etykiet samoprzylepnych, czy drukujesz je na tradycyjnej drukarce, uwzględniasz je w masach wprowadzanych opakowań odpowiednio jako tworzywo sztuczne lub papier i tektura.

Jakich opakowań nie rozlicza sklep internetowy?

Możesz wykorzystać ponownie opakowania, w których otrzymujesz towar od swoich dostawców z Polski. Takie opakowania – np. kartony, wypełniacze, użyta wcześniej folia bąbelkowa, czy opakowania wielokrotnego użytku (np. palety drewniane) zostały już rozliczone przez wysyłającego towar do Ciebie. Tym samym nie podlegają one pod obowiązek ponownego rozliczenia.

Sprowadzając produkty z za granicy rozliczasz zawsze opakowania, które na Twoje zlecenie trafiły do kraju. Możesz później użyć ich ponownie do wysyłki zamówień – w takim wypadku, nie zapłacisz ponownie za ich wprowadzenie.

Pamiętaj! Kupując nowe opakowania od producenta w Polsce nie jesteś zwolniony z ich rozliczania. Dla producenta karton jest jego produktem i jako producent podlega pod szereg dodatkowych obowiązków. To Ty, pakując zamówienie w nowy karton, nadajesz temu kartonowi charakter opakowania i to Ty rozliczasz go w ramach wprowadzenia rocznego.

Czy trzeba rozliczać opakowania sprzedając w dropshippingu?

Możesz sprzedawać bez swojego magazynu – towar wysyła do klienta bezpośrednio hurtownia lub dystrybutor, z którym posiadasz umowę. Taka forma sprzedaży – dropshipping – jest ostatnio coraz popularniejsza. Pozwala obniżyć koszty prowadzenia działalności (brak konieczności wynajmowania przestrzeni magazynowej) i usprawnić łańcuch dostaw (dostarczanie przesyłki, zwroty, reklamacje itd.).

Jeśli sprzedajesz w modelu dropshipping, musisz rozliczać opakowania, które zostaną wprowadzone do obrotu na Twoje zlecenie. Czyli:

  • takie, w których towar przyjedzie do Polski na Twoje zamówienie, oraz
  • takie, w które hurtownia lub dystrybutor zapakuje towar, który wyśle do Twojego klienta, oraz
  • takie, które są niezbędne/wymagane do dostarczenia towaru, do klienta – np. etykieta adresowa.

Masy poszczególnych opakowań powinieneś otrzymywać od hurtowni lub dystrybutora, z którym współpracujesz. Pamiętaj, aby uwzględniać je w prowadzonej ewidencji – te informacje będą niezbędne do rocznego sprawozdania.

Pamięraj! Nawet jeśli towar do klienta wysyła hurtownia lub dystrybutor, robi to na Twoje zlecenie. To Ty widniejsz na dokumencie sprzedaży dla klienta i to Ty musisz rozliczyć opakowanie, które trafi do obrotu.

Nie przepłacaj i nie rozliczaj opakowań samodzielnie. Zobacz, jak tanio rozliczać wprowadzane opakowania i zapewnić sobie działanie w zgodzie z prawem.

Czy sprzedając na działalności nierejestrowanej muszę rozliczać opakowania?

Obowiązek rozliczania wprowadzanych do obrotu opakowań spoczywa na przedsiębiorcy, który jest przedsiębiorcą w myśl ustawy Prawo przedsiębiorców.

Jeśli prowadzisz sprzedaż jako działalność nierejestrowana – m.in. nie posiadasz numeru NIP – nie podlegasz pod ustawę o opakowaniach i odpadach opakowaniowych. W takiej sytuacji:

  • nie podlegasz pod obowiązek wpisu do rejestru BDO i nie wnosisz związanych z tym opłat,
  • nie podlegasz pod obowiązek zapewnienia ustawowych poziomów recyklingu opakowań, które wprowadzasz do obrotu.

W konsekwencji – nie rozliczasz opakowań, które w wyniku prowadzonej przez Ciebie działalności trafiły na rynek.

Więcej o nierejestrowanej działalności gospodarczej przeczytasz w serwisie PoradnikPrzedsiębiorcy.pl.

Jak uniknąć obowiązku rozliczania opakowań?

Nie da się uniknąć obowiązku rozliczania wprowadzanych do obrotu opakowań. Można natomiast realizować te obowiązki z głową. Obowiązki wprowadzającego przekaż do Organizacji Odzysku Opakowań TOM-DOLEKO-EKOLA. W ramach umowy Organizacja:

  • zapewni, w Twoim imieniu, ustawowe poziomy recyklingu opakowań, które wprowadzasz,
  • zlikwiduje wysoką opłatę produktową – zapłacisz TYLKO niską stawkę za podpisywaną umowę,
  • sfinansuje działania w ramach Publicznych Kampanii Edukacyjnych w ramach umowy – bez dodatkowych opłat!
  • złoży za Ciebie roczne sprawozdanie za wprowadzone opakowania.

Organizacja Odzysku Opakowań TOM-DOLEKO-EKOLA pilnuje również zmian w ustawie i dostosowuje swoje działania do obowiązujących przepisów.

Zobacz, ile oszczędzisz cedując obowiązki związane z rozliczeniem opakowań na Organizację Odzysku Opakowań TOM-DOLEKO-EKOLA. Uruchom nasz kalkulator, podaj masy opakowań i wygeneruj umowę online. Już od 499 zł netto / rok!

Podziel się w:
Czy artykuł był pomocny?
TakNie
Zaktualizowano: 17 lutego 2022

Was this article helpful?

Do góry