Sprzedajesz w internecie? A może planujesz rozpocząć sprzedaż? Decydując się na tego typu działalność, już na starcie masz sporo rzeczy, o które musisz zadbać: wybór oprogramowania sklepu, rejestrację domeny i certyfikatu SSL, przygotowanie działań marketingowych oraz, co ważne, uruchomienie sprzedaży w dodatkowych kanałach (portale aukcyjne, marketplace, social media itd.).
Jeśli sprzedajesz produkty, które następnie pakujesz i wysyłasz (lub robi to na Twoje zlecenie hurtownia/dystrubutor), masz dodatkowe obowiązki związane z rozliczeniem wprowadzanych do obrotu opakowań. Nadal wiele sklepów internetowych nie realizuję obowiązku rozliczenia opakowań a to, w przypadku kontroli, może skutkować nałożeniem wysokich kar na przedsiębiorcę.
Z tego artykułu dowiesz się jakie obowiązki związane z rozliczeniem wprowadzonych opakowań musi realizować KAŻDY sklep internetowy. Dowiesz się m.in.:
- Czy sklep internetowy musi mieć numer BDO?
- Jakie obowiązki opakowaniowe musi realizować sklep internetowy?
- Jakie opakowania rozlicza sklep internetowy?
- Jakich opakowań nie rozlicza sklep internetowy?
- Czy trzeba rozliczać opakowania sprzedając w dropshippingu?
- Czy sprzedając na działalności nierejestrowanej muszę rozliczać opakowania?
- Jak uniknąć obowiązku rozliczania opakowań?
Czy sklep internetowy musi posiadać numer BDO?
Tak, każdy sklep internetowy musi posiadać numer BDO. Nieważne, czy wysyłasz kilka, kilkanaście czy kilkaset paczek w miesiącu – każda przesyłka z zamówionym przez klienta towarem w Twoim sklepie powoduje, że jesteś wprowadzającym produkty w opakowaniach.
Nie ma tu również znaczenia kanał, z którego korzystasz – możesz sprzedawać we własnym sklepie, na platformie marketplace, na portalu aukcyjnym, czy przez social media. W każdym przypadku wysyłasz do klienta towar, czyli wprowadzasz do obrotu opakowanie, czyli musisz zarejestrować się w BDO i uzyskać swój indywidualny numer rejestrowy.
Numer rejestrowy musisz uzyskać jeszcze zanim wyślesz pierwszą paczkę do klienta. Samo uzyskanie numeru nie jest specjalnie skomplikowane – potrzebujesz jedynie profilu zaufanego i ok. 15 minut na złożenie wniosku.
Jakie obowiązki opakowaniowe musi realizować sklep internetowy?
Jesteś wprowadzającym opakowania lub produkty w opakowaniach, dlatego musisz realizować obowiązki, które nakłada na Ciebie ustawa. Te obowiązki to m.in.:
- zapewnienie ustawowego poziomu recyklingu opakowań, które wprowadzasz,
- wniesienie rocznej opłaty produktowej, za wprowadzone opakowania,
- opłacenie działań w ramach Publicznych Kampanii Edukacyjnych,
- złożenie rocznego sprawozdania do Urzędu Marszałkowskiego za wprowadzone opakowania.
Realizacja obowiązków wprowadzającego może być bardzo kosztowna, jeśli zdecydujesz się realizować je samodzielnie. Nie chcesz przepłacać? Zjedź na dół artykułu i zobacz, jak skutecznie realizować ustawowe obowiązki wprowadzającego.
Jakie opakowania rozlicza sklep internetowy?
Musisz wiedzieć, że za opakowanie uznawany jest każdy wyrób wykonany
z dowolnego materiału i przeznaczony do przechowywania, ochrony, przewozu, dostarczania lub prezentacji produktów.
Ważny jest także moment wprowadzenia opakowania – rozliczasz opakowania jako sprzedawca internetowy, jeżeli to Ty danemu opakowaniu nadajesz charakter opakowania po raz pierwszy. Czyli: kiedy to Ty pierwszy raz używasz danego wyrobu jako opakowania.
Najpopularniejsze opakowania wykorzystywane w sklepach internetowych to opakowania z papieru oraz tworzyw sztucznych, np.:
- kartony – o różnych rozmiarach i grubościach,
- foliopaki kurierskie,
- koprety bąbelkowe,
- folia stretch,
- folia bąbelkowa,
- taśma klejąca,
- kangurki na etykiety.
Nie chcesz samodzielnie rozliczać wprowadzanych do obrotu opakowań? Oblicz wartość Twojej umowy z Organizacją Odzysku Opakowań Tom-Doleko-Ekola i przekaż nam obowiązki opakowaniowe. Uruchom nasz kalkulator!
Jakich opakowań nie rozlicza sklep internetowy?
Możesz wykorzystać ponownie opakowania, w których otrzymujesz towar od swoich dostawców z Polski. Takie opakowania – np. kartony, wypełniacze, użyta wcześniej folia bąbelkowa, czy opakowania wielokrotnego użytku (np. palety drewniane) zostały już rozliczone przez wysyłającego towar do Ciebie. Tym samym nie podlegają one pod obowiązek ponownego rozliczenia.
Sprowadzając produkty z za granicy rozliczasz zawsze opakowania, które na Twoje zlecenie trafiły do kraju. Możesz później użyć ich ponownie do wysyłki zamówień – w takim wypadku, nie zapłacisz ponownie za ich wprowadzenie.
Czy trzeba rozliczać opakowania sprzedając w dropshippingu?
Możesz sprzedawać bez swojego magazynu – towar wysyła do klienta bezpośrednio hurtownia lub dystrybutor, z którym posiadasz umowę. Taka forma sprzedaży – dropshipping – jest ostatnio coraz popularniejsza. Pozwala obniżyć koszty prowadzenia działalności (brak konieczności wynajmowania przestrzeni magazynowej) i usprawnić łańcuch dostaw (dostarczanie przesyłki, zwroty, reklamacje itd.).
Jeśli sprzedajesz w modelu dropshipping, musisz rozliczać opakowania, które zostaną wprowadzone do obrotu na Twoje zlecenie. Czyli:
- takie, w których towar przyjedzie do Polski na Twoje zamówienie, oraz
- takie, w które hurtownia lub dystrybutor zapakuje towar, który wyśle do Twojego klienta, oraz
- takie, które są niezbędne/wymagane do dostarczenia towaru, do klienta – np. etykieta adresowa.
Masy poszczególnych opakowań powinieneś otrzymywać od hurtowni lub dystrybutora, z którym współpracujesz. Pamiętaj, aby uwzględniać je w prowadzonej ewidencji – te informacje będą niezbędne do rocznego sprawozdania.
Czy sprzedając na działalności nierejestrowanej muszę rozliczać opakowania?
Obowiązek rozliczania wprowadzanych do obrotu opakowań spoczywa na przedsiębiorcy, który jest przedsiębiorcą w myśl ustawy Prawo przedsiębiorców.
Jeśli prowadzisz sprzedaż jako działalność nierejestrowana – m.in. nie posiadasz numeru NIP – nie podlegasz pod ustawę o opakowaniach i odpadach opakowaniowych. W takiej sytuacji:
- nie podlegasz pod obowiązek wpisu do rejestru BDO i nie wnosisz związanych z tym opłat,
- nie podlegasz pod obowiązek zapewnienia ustawowych poziomów recyklingu opakowań, które wprowadzasz do obrotu.
W konsekwencji – nie rozliczasz opakowań, które w wyniku prowadzonej przez Ciebie działalności trafiły na rynek.
Jak uniknąć obowiązku rozliczania opakowań?
Nie da się uniknąć obowiązku rozliczania wprowadzanych do obrotu opakowań. Można natomiast realizować te obowiązki z głową. Obowiązki wprowadzającego przekaż do Organizacji Odzysku Opakowań TOM-DOLEKO-EKOLA. W ramach umowy Organizacja:
- zapewni, w Twoim imieniu, ustawowe poziomy recyklingu opakowań, które wprowadzasz,
- zlikwiduje wysoką opłatę produktową – zapłacisz TYLKO niską stawkę za podpisywaną umowę,
- sfinansuje działania w ramach Publicznych Kampanii Edukacyjnych w ramach umowy – bez dodatkowych opłat!
- złoży za Ciebie roczne sprawozdanie za wprowadzone opakowania.
Organizacja Odzysku Opakowań Tom-Doleko-Ekola pilnuje również zmian w ustawach i dostosowuje swoje działania do obowiązujących przepisów.